Električni bicikl kao održivo sredstvo transporta

Električni bicikl je definitivno superiorno prevozno sredsto. Transport budućnosti.


Uvek sam se ložio na bajseve. Ceo život sam ih vozio kao manijak. Najbolje su prevozno sredstvo na svetu.

Malo delova lako ih može skoro svako popraviti, gumu krpiš i menjaš sam, servisiraš isto sam, a kad je frka možeš i da ga preneseš preko neke prepreke. I naravno ne zagađuje prirodu i ceo može da se reciklira. Imaju naravno i nekoliko nedostataka, malo ih je frka voziti po jakoj kiši ili snegu, ali uz dobru odeću i to se da rešiti.

Najveću prepreku svakodnevnom korišćenju su brdoviti predeli, opasno se čovek može smoriti na nekoj velikoj uzbrdici, još ako si krenuo u goste pa stigneš sav znojav može da bude mali problem. Ali i za to sada postoji rešenje a zove se Električni Bicikl, ili bicikl sa električnim pogonom, bajs sa elektromotorom i baterijama. Fenomenalna stvar!

Vožnja istočnom Srbijom negde kod Boljevca

Električni bicikli kao koncept postoje odavno a u upotrebi su već decenijama mada su bili teški, spori, bez snage na uzbrdicama i sa baterijom koja je kratko trajala. U poslednjih deset godina sve se promenilo, moderni električni bicikli su snažni i čvrsti, relativno laki, lako savladavaju uzbrdice, a sa jednom baterijom možete da pređete i preko 100 kilometara. U poslednjih par godina a naročito sada zbog kovida prodaja električnih bicikala je porasla višestruko.

Kada razgovarate sa ozbiljnim biciklistom, kome je bicikl ljubav i fizička aktivnost, očekujte da će vam ceo koncept bicikala sa električnim pogonom ispljuvati. Prvo teži su od običnih, baterija se isprazni i šta onda, imaju više delova pa su teži za održavanje, a onaj koji ih vozi je prevarant, i na kraju baterije zagađuju okolinu nakon radnog veka ako se ne recikliraju. Ima delimično istine u ovome ali je moje iskustvo drugačije i ja sam jednostavno zajubljen u ovo prevozno sredstvo.

Moj prvi električni bicikl sam napravio tako što sam kupio potrebne delove i ugradio ih na klasičan MTB. Mom odučevljenju nije bilo kraja. Prvo što letite, na semaforu ste najbrži prvih 30 metara, prolazite tamo gde ni jedan automobil ne može, i parkirate se tačno tamo gde vam najviše odgovara. Dok sam živeo u Beogradu manje mi je vremena trebalo sa Voždovca do Terazija električnim biciklom nego kolima, za mene nikada nije bilo gužve, prolazio sam između automobila i nisam gubio vreme na parkiranje. U početku ljudi nisu bili svesni da je bajs električan pa bi mi oduševljeno bodrili naročito na uzbrdicama uz koje sam ja bukvalno leteo.

Bilo je i nekoliko nedostataka, obzirom da je to bio bicikl sa motorom u zadnjem točku, bez baterije je bilo skoro nemoguće voziti, takođe nije bio najbolje izbalansiran i prilično je bio težak pa ga nije bilo lako nositi uz stepenice ili preneti preko neke prepreke, ali obzirom da smo ga moj sin i ja koristili samo lokalno po Beogradu retko smo ostajali bez baterije, sa jednim punjenjem bez da ga štedimo mogao je da nas preveze nekih 40 – 50 kilometara. I naravno obzirom da smo ga baš gazili pregoreo mu je motor pa smo morali da kupimo novi. Ulica Drajzerova, dugačak uspon, leto temperatura 40 stepeni, peta brzina pun gas, nije ni čudo što je izgoreo.

Moderni električni bicikli najnovije generacije imaju centralni motor kroz koji prolaze pedale, zaštitu protiv pregrevanja, mnogo su lakši i voze se bez otpora čak i kada je baterija prazna, takođe naučio sam sada da ih vozim tako da koristim maksimalno i svoju snagu naročito kada sam na ravnom. Ovi bicikli obično imaju 4 stepena pomoći od Eco, preko Touur i Sport do Turbo.

Ja obično vozim na Eco, na finim asfalnim uzbrdicama a na Tour samo na zemljanim putevima i u otežanim uslovima, pri većem nagibu koristim Sport i Turbo mod. Na ovaj način Bojana i ja možemo da pređemo u kombinovanoj vožnji do 70 kilomtara. Moj maksimum sa jednim punjenjem je bio skoro 120 km po kvalitetnom putu bez većih uspona i kompletno u Eko modu.

Lično smatram da je ovo prevoz budućnosti a voleo bi da za sve vas bude i prevozno sredstvo sadašnjosti. Kada bi svi prešli na električne bicikle zagađenost bi se znatno smanjila, naše bi se fizičko stanje poboljšalo, i ne bi više bilo gužve. A kad čovek nije u šizofreniji modernog života ovakvim prevoznim sredstvom možete se uputiti i na duža putovanja. Bojana i ja smo nedavno nabavili bisage za bicikle kao i prikolicu pa planiramo čim nam to vreme dozvoli da krenemo za početak po srbiji a onda ko zna možda i na put oko sveta.

I još nešto električni bicikl nije prevara, odlična je fizička aktivnost, možete fino da se umorite ako birate manje stepen električne pomoći, na taj način ne samo da vaši mišići imaju beneficiju nego štedite i bateriju koja će tako duže trajati. Jednom kad budete probali bicikl sa električnim pogonom nema nazad.